fredag 28. august 2009

Sommerferie.

Årets sommerferie ble til noen dager i Danmark. Vi kjørte hjemmefra mandag morgen, og pga. bestemte oss ganske sent, så skulle vi kjøre E6 ned gjennom Sverige. Turen gjennom Sverige gikk bra, og vi kom frem til Helsingborg og rakk fergen til Helsingør, før skjema. I Helsingør tok vi et stopp, og gikk en tur i den flotte gamle byen, jeg hadde aldri vært i selve Helsingør før, men den byen er verd et besøk. Vi fandt bl.a. en stor ostebutikk, hvor vi smakte en Gamle Ole, som var virkelig gammel. Vi tok også ut penger, for på vår videre ferd, hadde vi en avtale med Lonni om å stoppe ved butikken hennes i Glostrup http://www.bolsjehuset.dk/ Lonni har så hyggelig at hun åpnet ekstra for oss. Vi fikk en god snakk med henne og handlet også en del ingredienser til drops. Vi kjørte fra Lonni ved 18-tiden, og da gikk det i full fart mot Jylland, men etter vi hadde passert Odense begynte bilen å koke, heldigvis var vi på en rasteplas, da Steinar oppdaget det, så vi slapp å stå på motorveien. Etter en stund ble bilen kalder, og vi kjørte videre, og temperaturen ble bra. Neste stopp var Vejle og kirkegården, men vi hadde bestemt å kjøpe kveldsmat på veien, og det ble i Bilka i Vejle. Vi rakk Bilka kl. 20.45 (15min før dem stenger), og tok med oss det vi trengte til kveldsmat og frokost. Da vi kørte fra Bilka, kokte bilen igjen, men vi listet oss ned på kirkengården (1km unna), og jeg fikk lagt på rosene jeg hadde tatt med hjemmefra i mammas grav. Oppholdet på kirkegården ble lengeren enn beregnet, vi holdt der i 45min, før Steinar fant problemet og vi kunne kjøre videre. Siste stopp på turen var Campingplassen i Skjern, hvor vi hadde bestilt en hytte. Heldigvis var innehaveren så snill å sette nøklen i døra, så vi kunne gå rett inn, selvom innsjekkingen var stengt. Vi bodde her: http://www.skjernaacamping.dk/ Vi var fremme i hytten kl. 22.55, og da var det tid for litt mat, og så var det rett til køys etterpå.

Tirsdag morgen hadde vi en frokostavtale hos Britta med familie. Og sammen med dem hadde vi en hyggelig gåtur rundt i Skjern, hvoretter vi kjørte en tur til Bundsbæk mølle, som er et lite bygdetun:

Nettopp den dagen vi var på Bundsbæk Mølle, så var der arbeidende smie:

I myra rundt Bundsbæk Mølle, har man laget en sti av plank, og turen rundt var på ca. 3km (tror jeg).
Etter en hyggelig ettermiddag på Bundbæk Mølle dro vi hjem til Britta og familien, og Britta lagde en kjempegod oksestek, og så var der jordbær til dessert. Etter en hyggelig dag reiste vi tilbake til hytta for å sove. Takk for en koselig dag.

Onsdag morgen pakket vi samme og kjørte til Randers, og med litt problemer pga. jeg hadde glem kart, og GPS'en ikke var oppdatert på endringene rundt Herning, så kom vi endelig til Randers og morfar. Her var morfars lillbror, Arne på besøk, og etter en stund kom også naboen Eivind, han hadde vært i byen og hentet maten, som var kinesisk take-away, og masser av god mat. Her er bilde av brødrene Røgild på 89 år og 83 år, og stadig like spreke. Og mens vi var hos morfar kom der i posten et invitasjon til lillesøsters 80år dag, ikke værst at alle 3 søsken er over 80 (Ingeborg om noen få dager) og kjempespreke.

Etter maten var der kaffe og hjemmebakt kake, som morfar hadde bakt. Og til kaffen kom også Else, naboen Eivinds kone, som hadde vært på jobb. Her er der bilde av alle gjestene.

Etter noen timer hos morfar kjørte vi gode og mette sørover mot Horsens, hvor vi skulle besøke Rune med familie. Vi hadde ikke vært i den nye leiligheten deres ennå. Da vi kom var Thor i gang med å bygge togbane, og snart var alle i gang, både store og små. Vi klarte å få brukt alle skinnene, og det er mange, unntatt en stopp-skinne. Etter litt bygging var det tid til mat, og Stinne hadde laget Tapas...uhm, det var godt...

Torsdag pakket Stinne matkurven, og vi kjørte til Nordisk Ferguson-museum i Glud. Det har blitt 5 år siden vi var der sist, og der hadde skjedd mye. Her sitter Thor på en Gråtass.

Deretter kjørte vi til Glud Museum, en folkemuseum/stort bygdetun. Her blomstret stokkrosene så flott inntil bindindsværkhusene.

Her er en annen tråtekt bindingsværkgård:

Her sitter Steinar utenfor et av husene:

Der var også et lite lekemuseum, som Thor likte spesielt godt.

Etter Glud kjørte vi til Juelsminde, hvor vi grillet på standa, og jeg vasset litt mens Thor badet. Etterpå spiste vi en is, før vi reiste hjem, og spiste et godt brødmåltid. Vi var så heldige å fikk låne rommet til Thor i to netter.

Fredag morgen kjørte vi videre sørover mot Broager og far, med en liten omvei om NyNørup, (hvor jeg vokste opp), da jeg helst skal innenom Nørup Mejeri og kjøpe ost. Herfra kjørte vi direkte til grensen til Tyskland, hvor vi handlet hos Poetsch. Derfra kjørte vi til Broager, hvor vi vekket pappa, pga. han hadde kjørt lastebil for fragtsentralen om natta. Ikke så lenge etter vi kom til Broager kom også Annelise sammen med sitt barnebarn Camilla. Camilla, som bor i Tanzania for tiden var i Tyskland og Danmark på ferie hos familien, helt alene. Pappa laget middag til oss og etter at Annelise og Camilla kjørte hjem, gikk vi en tur tundt dammen ved siden av. Her kom vi forbi svanemor som beskyttet barna sine mot en bitte liten hund.

Lørdag morgen vendte vi nesen hjemover igjen. Men først gjorde vi et lite stopp i Netto i Gråsten, da Steinar skulle ha noe appelsinsyltetøy. Og da oppdaget jeg at bankkortet mitt var borte, men ikke lommeboka, og da fant jeg ut at det måtte ligge i parfumeavdeligen i Poetsch, hvor jeg betalte med kort, og så ikke hadde fått det igjen. Og da gikk turen sørover før den gikk nordover. Heldigvis var bankkortet mitt i butikken, og da jeg viste passet mitt som legitimasjon, så fikk jeg tilbake bankkortet mitt med en gang. Og da begynnte hjemturen. Ved Christianfeldt møtte vi køen, og da kjørte vi av motorveien, og tok den gamle hovedveien, og den kjørte vi helt til Nyborg, hvor vi måtte på motorveien for å komme over Storebæltsbroen, men da gikk trafikken bra. Vi stoppet i Bilka i Slagelse, for å handle det vi skulle ha med hjem av kjøtt. Og så gikk turen videre mot Helsingør og fergen. Da vi kom til Sverige begynnte regnet og det regnet til tider så mye at trafikken på E6'en gikk sakte. Da vi kom til Göteborg begynnte det å bli mørkt, og da gikk det helt galt. Man renoverer Tingstad-tunnellen, og derfor er der omkjøring, men vi kjørte oss helt bort, og kom flere ganger mot Stockholm, og tilslutt begynnte bil å koke igjen, så etter en lang pause, så prøvde vi oss igjen, og kom til slutt inn på det ene omkjøringsalternativet. Det var på østsiden av Göta-kanalen, og når vi kom til Angered, måtte vi krysse dalen, og kom da endelig ned på E6 igjen, og da gikk det hjemover uten flere problemer, og vi var hjemme rundt kl. 2 på natt til søndag.