onsdag 4. august 2010

Legoland.

N: I uke 29 hadde jeg tvungen ferie, pga. jobben holdt stengt, men gubben hadde ikke ferie. Så jeg bestilte en flybillett med Ryan Air fra Rygge til Århus. Jeg har bare positivt å si om Ryan Air, for maken til effektivt flyselskap tror jeg det er vaskelig å finne. I den uken besøkte jeg venner og familie.
Sammen med broren min og familien hans var jeg i Legoland. Jeg var mye i Legoland som liten og teenåring pga. jeg vokste opp bare 1,2 mil unna. Men jeg hadde ikke vært der på ca. 10 år, og der har skjedd utrolig mye i parken siden da. Men heldigvis har man bevart det viktigste, sett med mine øyne, nemlig alle de små husene og kjente bygninger bygget opp i lego.

DK: I uge 29 havde jeg en tvungen uges ferie, da mit arbejde havde lukket, men Steinar havde ikke fri. Så jeg bestilte en flybillet med Ryan Air fra Rygge (vores lokale lufthavn) og til Tirstrup, og jeg har bare positive ting at sige om Ryan Air, for magen til effektivitet skal man lede længe efter. I den uge besøgte jeg venner og familie, bl.a. Rune med familie. Og da var vi i Legoland. Det er ca. 10 år siden jeg var i Legoland sidst, og der er sket meget siden da, og i vhertfald siden jeg som barn kom der jævntlig. Men heldigvis har man beholdt den del af parken, hvor alle miniatyrhusene er.


N: Her holder niesen min på å bygge med nogle store og myke lego'er.

Dk: Her leger Den mindste med nogle store og bløde legoklodser.

N: Her står nevøen min ved siden av "Innkasteren" på en av restaurengene.

DK: Her står junior sammen med en "Indkaster" på en af restaurantene.


N: Disse 3 karene traff vi også på, noen som ser hvem det er? Nemlig Olsenbanden :o)

DK: Vi så også disse 3, kan du se hvem det er? Ja, helt rigtigt det er Olsenbanden.




N: Da jeg var barn, var det en stor ting å bli gammel nok til å kunne få lov å kjøre i kjøreskolen. Her får man ulevert en el-legobil med nr. på, og så kjører man ut i trafikken sammen med 20-25 andre biler, og nå gjelder det å kunne trafikkreglene. Her er der både full stopp, lyskryss, rundkjøring, toget kjører i gjennom området. Og hvis man gjør en feil, f.eks. kjører på rødt lys, så blir man råpt opp, og må stoppe bilen, stå ut og gå og se på hva man gjorde feil. Dette var utrolig lærerikt. De 4 bildene over er alle fra Kjøreskolen.
DK: Da jeg var barn glædede jeg mig meget til at blive stor nok til at kunne køre i Køreskolen, og tage "kørekort".

N: Mange kjente bygninger er bygget opp i lego i riktig målestokk, og det er utroligt detaljert. Her ses Amalienborg Slot i København, hvor Dronning Margrethe bor.
DK: Amalienborg Slot.


N: Her ser man "Den tilsandede kirke" i Skagen. Her syns bare halvparten av tårnet, resten av tårnet og kirkeskipet ligger under sandet.

DK: Den tilsandede kirke.

N: Her ser man Hjejlen, som er det eldste dampskipet i Danmark, og som seiler på Silkeborg-søerne.

DK: Hjejlen.


N: Og så kom vi til Norge. Her ses brygga i Bergen.

DK: Nu er vi i Norge, nærmere bestemt Bergen på den norske vestkyst, og Norges næststørste by. Dette er "Brygga" i Bergen.


N: Her er Fløybanen, og togene kjører opp og ned, liksom båtene kjører på vannet, gjennom sluser også videre.
DK: Her er Fløybanen, som transporterer folk opp til Fløyen, som er et flot naturområde, som ligger "over" Bergen.

N: Noen som kjenner denne kirken? Jeg vet ikke navnet, men den ligger i Bergen.
DK: Og en kirke i Bergen, men da jeg aldrig har været i Bergen, som ved jeg ikke hvad den hedder.


N: Til slutt tar vi en tur til Arla-Gården. Her står skurtreskeren på jorden, sammen med halmballer. Noen av dyra er ute på beite, flagget er heist ovs. Utrolig mange detaljer.

DK: Til sidst tager vi en tur til Arla-Gården, her står majetærskeren på marken sammen med halmballer, nogle dyr er ude på græs, og flaget er hejst.

N: Her ser man kyerne på beite, bare se på de små tuntreerne, helt utroligt.
DK: Køerne er ude på marken, læg også mærke til de flotte små træer, som er i hele "miniatyrland"

N: Her ser man fjøset med de dyrene som ikke kommer ut på beite.
DK: Og her er så stalden med de dyr, som ikke får lov at komme ud.


N: Hvis man ser godt etter på bildet, så ser man en Gråtass til venstre i bildet (mitt lille lommekamera, kunne dessverre ikke zoome mer :o( )
DK: ser man godt efter på dette billede, så kan man se en grå Ferguson til venstre. Desværre kan mit lommekamera ikke zoome så meget.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails